12.10.11 Träningsdagbok

Strax efter jag skrev föregående inlägg somnade jag. Jag blir sådan ibland, jag måste sova hur mycket som helst. Blev lite stressad men hann med det viktigaste ändå - ridningen ;)

Cameron
Cameron är en ny storhäst på ridskolan. Brun, ca 1.70 hög, valack 6 år. Han har inte gjort så mycket men är otroligt välriden. Det var helt underbart att rida honom! Som tur var, var vi inte så många för han var mycket häst att rida och jag hade fullt upp. Ja han är välriden, mjuk och lyhörd, men inte så balanserad och ganska spänd. Jag ägnade hela passet åt att få honom att slappna av och söka sig neråt vilket gick små stunder men han har sådana jäkla gångarter att alldeles för många gånger tappade jag balansen när han sköt ifrån.
Han var jätterolig att rida, och han fick verkligen fram alla de svagheter som jag börjat känna efter på Bompa, men de syntes så mycket tydligare på Cameron. Ostadig skänkel, dålig balans och för mycket i handen är saker jag måste jobba bort!
De andra gjorde en evighetsövning med bommar, men jag fick oftast gå utanför eftersom han knappt jobbat alls med bommar förut och han fick för sig att han skulle hoppa över alla travbommar...
Måste ta ett kort på sötnosen någon dag :)

Bompa
Detta ridpasset hade jag bestämt mig skulle vara för mig och min sits skull. Så det blev hackamore, dressyrsadel, dressyrstövlar och dressyrspö. Efter lite jogging tog jag bort stiglädren och tryckte ner mig i sadeln.
Bompa var "med" men var lite spänd så fick först koncentrera mig på bra övergångar mellan skritt och trav. Galopparbetet var helt underbart, alla som säger att hans galopp är svag skulle sett honom!
Vi höll på i 40 minuter, inklusive fram och avskrittning, men jag hade ont i benen(på ett bra sätt) och han hade jobbat bra så det räckte gott och väl!

Musse skulle få vila idag, men han fick sin motion när jag jagade runt honom på åkern i ren frustration för att han inte stannar i hagen... Ponnyjävel...

Hämtade halm idag med så att de ska ha något att pilla med utan att bli smällfeta ^^

Kommentarer
Postat av: Julia

SVAR; månaders och månaders av övning.. ;) kan dock rekommendera att börja träningen efter studenten. Håret blir liksom lite... rufsigt.



Bra med halem förresten! :D

2011-10-13 @ 22:00:01
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0