02. På Gården Ordentliga inlägg

Jag bor på en ganska stor gård (beror på vad man jämför med ;)) tillsammans med min familj; mamma, pappa och storasyster. Vi bodde inne i stan tills jag gick i fyran då vi flyttade upp hit. Något av både det bästa och värsta med att bo här är alla backar - alla hästar vi haft och har får rejäla rumpmuskler utan att man egentligen behöver göra någonting men det är döden när man går hem ifrån skolan ...
Bild från eniro som togs för lääänge sedan. Det lila är hagar, det var svårare än jag trodde att måla ut dem :P
En konstgjord damm med kalla källor under så det är alltid svinkallt där i, men om man är riktigt desperat så går det att bada ;) Vi har även kräftor, rekordet är över 700 st på en metning!
Jag har letat runt i mitt bildarkiv efter bra bilder på stallet(före det Bompa kom och lärde de andra att man kan äta på inredningen) men hittar inte några. Det är i alla fall ett gammalt stall som vi rustat upp. Det är just nu maxat med utrymme då det precis får plats (med lagliga mått) två storhästar och en A-ponny. Under hösten har vi rivit väggen in mot ladugården som stått tom i flera år och byggt foderkammare och uppvärmd sadelkammare - halleluja! Det är mysigt men slitet och drömmen är att bara riva allt och bygga nytt, fräscht och funktionellt.
Katterna på gården är vanliga hederliga megakorsning bondkatter. Den svarta är "min" och heter Sixten och den sköldpaddsfärgade är syrrans och heter Selma. De är från samma kull, och är som riktiga syskon - ena stunden ligga och mysa och tvätta varandra för att sedan ha brottningsmatch. Sixten är rätt lat och vill bara gosa medans Selma är storjägar'n. När hon var kattunge anföll hon en grävmaskin...
Sedan har vi hunden. Kennelnamnet är Svartarps Fiffiga Nanette men vi kallar henne Tosca. Hon är 4½ år och är en Lagotto Romagnolo. Hon är en tjej med stor personlighet och många egna åsikter. Jag skulle kunna använda ett helt inlägg bara för att försöka beskriva henne. Hon är väldigt lättlärd och kan över 10 olika trix men samtidigt är hon lat och gör gärna inte något om hon inte vet att man har godis ;) Lagottos ska ha väldigt tjock päls egentligen men det är så jobbigt för henne så vi håller henne ganska så kortklippt.

Sedan har vi såklart hästarna med; Anahita "Ita", systers hopp och fartgalna fuxsto; Ekvall´s Tango "Bompa" min dressyrpålle förklädd till skogsmulle; Muscot "Musse" världens kaxigaste men härligaste lilla shettis som jag och syster köpt själva. Men mer om dem en annan gång :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0