Vad är det för fel på mig? Träningsdagbok

I morse red jag den nya ridskolehästen Agaton igen. Han är en f.d. travare och vi hade markarbete idag = det gick rätt fort. Ridläraren tyckte jag red bra och följsamt men skulle se till att jag fick igenom förhållningarna bättre. Jag är riktigt nöjd med det ridpasset.
Sedan är det något fan som knäpper till i min hjärna. Så fort jag är med Bompa så blir jag så himla sur. Jag älskar honom, han är helt underbar, men varför kan jag inte ha kul med honom?! Jag är så himla rädd för att jag ska göra något fel i både utbildning och uppfostran att jag inte liksom tillåter honom att busa och vara den han är.
Som idag, vi red ut i månskenet barbacka. Först var han lite tramsig och då var det bra att jag sade till honom. Sedan lite trav och galopp på en "grus"väg då han drog på som sjutton och jag blev onödigt arg på honom. När vi skrittade hemåt var vi båda glada ;)
Jag vet att jag måste hitta en dressyrtränare SNART som jag och Bompa trivs med då kommer det nog att lätta.


Skulle behöva folk som säger till mig och/eller peppar. Var anonym om du vill :)


förlåt mig älskling... matte ska ta och skärpa sig...

Kommentarer
Postat av: anonym ;)

Du kan ju göra ett veckoschema så att du tränar kanske tre dagar i vecka och "leker" med honom 1-2 i veckan, då du inte ställerr några som helst krav på honom. och ibland kan du släppa honom i paddocken och springa runt och jaga honom lite (oj det lät konstigt). ochförsöka att ha så kul som möjligt ett tag och se om du hitter det roliga i ridningen typ :) hehe

2010-12-16 @ 21:29:32
Postat av: Karin

slappna av och ha kul, förstår inte riktigt problemet! det är ju bara att ta dagen som den kommer, idag är jag sugen på ett dressyrpass, ta det då! eller vill du bara ut och rensa hjärnan och njuta stick ut i skogen och ta det som det kommer, lufsa runt eller skutta runt över stock och sten!! hästar är till för att ha skoj med, dom är allsidiga och skall njutas!! han kommer inte bli förstörd varken ridmässigt eller att hantera för att man har kul tillsammans, det viktigaste här i livet är att bemöta andra som du själv vill bli bemött, massor med kärlek, tålamod och respekt!! alla har vi våra personligheter och dom föds vi med, häftigt men sant!

2010-12-17 @ 06:38:06
Postat av: Linn Forsström - satsande ponnyryttare

Jag förstår dig fullt ut.



Har dock inte upplevt det själv då jag rider ut mina hästar 5 dagar i veckan och 1 dag dressyrtränar jag ("schema för en häst). När jag rider ut i skogen så får hästarna gå ganska fritt, inget krav om att nacken ska vara högsta punkt osv. Det jag gör är att hålla ett stöd på tyglen och driva ihop hästen - då får hästen själv välja om den vill söka sig nedåt eller inte, så att säga. Ofta gör dom det - beroende på utbildningsnivå - men de får ta upp huvudet om de så vill.

Har även en gräsväg där hästarna får "springa så fort de vill", den rider jag då och då för att göra de glada, och det blir dom ;)



Tror du ska tillåta bus - inom rimlig nivå - och hålla dig mycket utomhus då båda blir glada av det :)

Lycka till! <3

2010-12-17 @ 11:27:18
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/
Postat av: Liza

Förstår hur situationen blir, hade själv den dusten med Jaguar i början men jag insåg att det var jag som hade för höga krav på mig och honom. Det blir lätt så med sin egna häst då man vill att allt ska gå bra, som när man rider andras hästar kan det gå hur dåligt som helst men man sitter fortafrande och skrattar för man har inte dom kraven som har på sig och sin egen häst. :D Jag och Jaguar har kommit förbi den dusten nu :D om han eller jag gör något dåligt så sitter jag bara och små ler och inser ist vilken charmig ponny jag har :P För att komma förbi det så satte jag väldigt små mål och krav eller ah i början satte jag inte några krav alls tills vi kom förbi den här irritationen som kan uppkomma :) Sen försöker jag alltid undvika konflikterna som lätt uppkommer även fast man så gärna vill visa att dem ska gå där de inte ville gå förbi :)



Blev lite långt men hoppas du förtår vad jag menar? :)

Du verkar vara en duktig ryttare som bryr sig om sin häst väldigt mycket, du får bara fortsätta kämpa vidare och inte ha för höga krav :)

2010-12-17 @ 14:05:47
URL: http://ponnytvillingarna.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är inget fel på dig! håller med ovanstående, det är lätt att sätta för höga krav på sig o hästen. Känner igen mig i känslan, spec nu med nya hästen då man vill att allt ska vara bra efter allt man gjort o gått igenom för att äntligen få ha en egen pålle. Så fort det inte känns som jag önskar så låser jag mig, kan bli supersur och frustrerad. Inte på att han inte gör det jag vill, utan för att jag inte är förmögen att få honom förstå..man får försöka sänka kraven, försöka ha roligt och veta att man faktiskt har tid på sig! Allt behöver inte vara perfekt imorgon, alla är olika:)

2010-12-17 @ 14:20:46
Postat av: Matilda&Vicky

Fin häst =D

2010-12-18 @ 18:30:28
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sarah:)

Gud vad fin häst !!! Helt underbar ju :)

2010-12-18 @ 19:19:17
URL: http://seerraah.blogg.se/
Postat av: Amanda Lodesjö-BAILEYZ RNF 187

Fin häst!:D

2010-12-18 @ 21:58:39
URL: http://amandalodesjo.blogg.se/
Postat av: Aaaaaannnnnnnaaaaaaaaaaaa

Riiiiid för miiiiig^^ hiihih

2010-12-21 @ 12:33:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0