Vår första sommarritt Louise svamlar

Puuh! Inne från en varm ridtur med Bompa :)  Det är typ 20 grader och det är alldeles för varmt enligt mig, något som vet ngt land där det alltid är typ 10 grader och pollenfritt? ;)

Bakåt och framåt var Bompa inte så haj på idag, men lyssnade stundtals riktigt bra på sidförande (y) Vi red förbi en gård som heter Tranegärde, där har alltid alla våra hästar tyckt det varit jätteläskigt, de typ lär varandra >.< Idag var det full fart med högljudd åkgräsklippare, småbarn på en kärra med spån, människor, hästar och får. Det började riktigt bra, men när vi kommit ungefär till mitten så fick han syn på några höns och det tog stopp. Jag lät honom titta en bra stund, tog nogra steg framåt, lät honom titta osv. Han fjantade sig ett tag och då backade jag honom åt det hållet vi skulle och det fick honom att ge sig ;) Massa beröm och klapp!
Sen tränade vi på övergångar mellan halt, skritt och trav. Han lyssnade bra på skänklarna och hyfsat på vikten men hängde i tyglarna :/ Gick upp vid stora rundan och snirklade runt bland träden. Fortsatte sedan med övergångar och tog sedan lite galopp uppe på hygget. Han känns inte svag i någon av galopperna direkt, men han har svårt att fatta vänster när jag rider på skogsvägar... Han blev lite lång som vanligt, men fick ändå ihop honom hyffsat bitvis :) 
Innan vi gick hem gick vi upp på kullen och skuttade över en stock som jag sett innan. Det blev ingen vidare ansats och stocken var typ bara 30 cm hög men vi båda tyckte det var kuul ^^ Sedan på vägen hem lyssnade han jättebra på vikten. Skrittade på långa tyglar och behövde in princip bara titta åt det hållet vi skulle :D

När vi kom hem spolade jag av benen, magen och bogen med vattenslangen. Han tyckte som vanligt att et var jätteäckligt med bakbenen och steppade runt ett ögonblick men insåg att när han stod still så blev det bättre <3
Han var "svett-raggig" på halsen och där sadeln ligger, men jag ville inte spola honom där eftersom det bara var kallvatten. Så jag tog ryktborsten och doppade den i en hink med vatten och ryktade hela honom. Om det är bra eller ej vet jag inte, men skönt tyckte han att det var ^^

Innan han fick komma ut till hagen gjorde jag lite ledarskap och han lyssnade jättebra! Lite seg, men förstod ändå vad jag ville :) I morses ledde jag ut honom till hagen samtidigt som jag körde en skottkärra med vattenhinkar och då skötte han sig också jättebra, drog ingenting, gick inte på mig, utan var helt enkelt bara duktig :D

gud vad jag skriver, ingen orkar läsa...
I natt blir första gången de får gå ute iaf :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0