Vägen till Bompa Ordentliga inlägg

Jag hade varit hästlös i över en månad när jag så smått började titta på hästannonser. Det var inte kul, det kändes bara som "here we go again..."

Nummer 1: WERA
Svenskt halvblod, 1995, 168 cm
Hon var STOR. Jag var inte van vid storhäst så jag trodde att det var så det skulle kännas - stort och fort ;) Tittade på henne två gånger, tyckte verkligen om henne, men det var något jag inte riktigt kunde sätta fingret på som gjorde att hon inte var den rätta.



Nummer 2: ÅBACKENS ISI
Svensk ridponny, 2002, 146 cm
Jättesnäll och söt ponny men det klickade inte.


Nummer 3: COSTELLO
Svensk ridponny, 2000, 143 cm
Rolig och söt ponny men något för smal och vinglig för mig. Efter detta bestämde jag mig för att det var dags för storhäst.

Nummer 4: SAMMIE
Korsning 75% arab 25% halvblod, 1996, 155 cm
Provred två gånger och det var nära att jag köpte henne, men på veterinärbesiktningen hade hon kotledsinflammation fram. Hon var egentligen inte riktigt min typ av häst...


Nummer 5: LUCIFER
Korsning, 1996, 158 cm
Trodde han skulle vara drömhästen, men det stämde inte alls! Fick ingen kontakt, inte ens en antydan till form fick jag eller min syster honom till, men så fort ägaren hoppade upp gick han bra... :/


Nummer 6: Mamzelle VD Grote Weide
Halvblod, 1996, 162 cm
Usha, stämde inte alls, äkta sursto! Ironiskt nog så tyckte syrran om henne. Jag började bli riktigt trött och sur - skulle jag aldrig hitta den rätta? Familjen började bli väldigt trött på mig med - hur svårt skulle det vara att bestämma sig?



Nummer 7: Wahalla
Svenskt Halvblod, 1992, 160 cm
Hade fram tills hon var 15 år bott hos en gubbe som bara hoppade och ansåg att det var onödigt att jobba i form. Nuvarande ägaren var en tjej, ca 2 år yngre än mig och hon hade gjort ett bra jobb med henne, men inte jobbade "walla" i bra form. Hon var otroligt stel och svårriden. Hon hade trevlig inställning men hennes ålder och jobbet hon krävde var inte värt det.


Nummer 8: Renate
Holländsk Import, 1999, 152 cm
Provred och fick ta henne på prov under jullovet annars skulle hon åkt till Danmark. Jag älskar henne, men oj så felriden hon var! Det var ett jättejobbigt beslut att lämna tillbaka henne och om jag kunde ha en häst till skulle det vara henne! Hon åkte till Danmark till ett försäljningsstall, vet inte vart hon är nu...



Nummer 9: Benito Bocelli
Tysk ridponny, 1999, 154 cm
Ascool, vilka gångarter! Kunde dessutom piaff och passage :P Hade varit kul som ett projekt liksom, men p.g.a. hoppningen (ni ser på filmen) och han kändes verkligen som en ponny(liten) så - nej...

Nummer 10: Lord Hubert
Svenskt Halvblod, 1998, 160 cm
Började bli desperat och åkte ner till skåne och kollade på honom och nästa häst. Trodde detta skulle bli perfa, han var inte riktigt som jag trodde, men vet inte om det är positivt eller negativt. Stort plus att han var inkörd och tävlat i det. Tyvärr ville ägaren ha ett högre pris än vad vi var beredda att ge.


Nummer 11: Pajkos
Ungersk Import, 2002, 158 cm
Var bara så trött på allting. Det tog lång tid att mjuka upp honom men det kändes att detta inte var min häst även fast han hade alla kriterier.

Nummer 12: Harry Boy
Korsning Islanshäst/Halvblod, 1997, 160 cm
Inte någon dressyrhäst direkt. Mest hopptränad. Såg ut som ett stort russ ungefär. Ännu en gång var syster överförtjust och jag blev besviken...


Nummer 13: Ekvall´s Tango
Welsh Cob, 2003, 155 cm
Han var överviktigt, ur kondition, och med väldigt tjock päls. Det var -20 grader och familjen stod och skakade av köld medans jag var överlycklig. Det klickade! Jag hittade MIN häst! Äntligen - efter 4 månader! Vem sa att nummer 13 var otursnummer? ;)

OBS! Min ridning har förbättrats sen provridningarna ägde rum ;)

Kommentarer
Postat av: christine

Hej!

Jag skulle vilja be dig om lite lite hjälp.

Skulle du vilja hjälpa mig i en tävling och rösta på min bild (Christine Qu Magnusson - Vinterväg) på den här sidan: http://www.facebook.com/medicinera.se#!/medicinera.se?v=app_20678178440



Jag skulle vara evigt tacksam! Tack!

2010-11-22 @ 10:28:05
URL: http://qusans.blogg.se/
Postat av: Julia

ja gudars vägen till bompa var lång och irriterande...

2010-11-22 @ 12:48:15
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/
Postat av: matilda

TÄVLING PÅ BLOGGEN!

Allt du behöver göra är att kommentera med ditt bloggadress (:

LYCKA TILL!

http://tildasfurre.blogg.se/2010/november/tavling-1.html#comment

2010-11-23 @ 19:34:00
URL: http://tildasfurre.blogg.se/
Postat av: Hanna Fredholm

Jag tycker faktiskt Bompa har blivit mkt duktigare också :)

Farija var min andra provridning, TUR! Min första var Maria Hallmans lilla ponni vad den nu heter...

Arabiskt fullblod var ju kanske inte hästen jag trodde skulle bli min första häst, men fasen vad jag gillar den hästen! :D



Syns senare i kväll, lyckas jag inte packa med bogskyddet den här gången får du nog bli arg på mig :D

2010-11-24 @ 16:41:50
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna en reflexgrimma

svårt val:O

2010-11-27 @ 11:30:22
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0