Min sits Ordentliga inlägg

Jag har fått en fix-idé att jag måste rida så snyggt som möjligt, men ja då blir det att jag spänner mig och det blir inte alls särskilt snyggt ;) När jag spänner mig drar jag upp och kniper med knäna, drar bak skänkeln, blir stel i armbågarna och lutar överlivet bakåt. På tävling blir det nästan alltid att jag drar bak skänklarna väldigt mycket.
När jag rider Bompa går det som bäst när jag tänker att jag ska rida som en hoppryttare - framåtlutad och bara tänka framåt. Men eftersom jag lätt sitter väldigt bakåtlutad blir jag "normal" när jag lutar mig framåt haha!

Jag har "alltid" fått berättat för mig att jag har en bra sits. Men det är inte alltid som jag kan komma till ridning så bra för jag spänner mig väldigt lätt. Jag har fyra lägen;
1. Bara rida på känsla vilket inte alltid är så snyggt men oftast går bra.
2. När jag är spänd men försöker få hästen att slappna av - brukar inte gå så bra.
3. Jag fastnar i att rida snyggt men tappar både min ridning och kommunikationen med hästen.
4. De få gånger som jag kan sitta bra, slappna av och sammarbeta med hästen - magi!

Jag jobbar mycket på att lita på min känsla och att slappna av.
Har du något speciellt i din ridning som du tränar på?

Kommentarer
Postat av: Amanda

När jag ska minska och lutar mig bakåt, hamnar inte min tyngdpunkt längre bak utan jag bara svankar i ryggen, det tränar jag på just nu ;)

2011-04-22 @ 18:39:00
URL: http://iamequestrian.blogg.se/
Postat av: Liza och Sofia

sv: ja haha men det är så mycket lättare att bara klicka och få bra travbilder än galoppbilder xD

2011-04-22 @ 19:52:20
URL: http://ponnytvillingarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag jobabr på min sits nu i april, ska sitta rakt i ryggen med handen framför mig och sitta lika mycket på båda sittbenen.

jag kurar väldigt lätt i hop mig när jag rider och det blir inte så snyggt :P

Som du ser på bilderna i senaste inlägget!

2011-04-22 @ 20:06:47
Postat av: Sara

det var jag som kommenterade längst upp, glömde skriva i namnet och det :P

2011-04-22 @ 20:07:19
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Sara ;P

Nej inte längst upp, näst längst upp XD

haha sämst jag är -.-

2011-04-22 @ 20:07:54
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Linn Forsström - livet på stuteri Ängsbacken

Jag tycker du har en väldigt fin sits på bilden!



Jag lutar mig för mycket bakåt när man säger åt mig att jag måste hålla emot mer. Och annars sitter jag för mycket framåtlutad, måste få tillbaka axlarna mer.

Detssutom viker jag mig gärna i sidorna och sitter då inte korrekt på sittbenen (de glider över på en sida) samt att jag gärna hamnar i stolsits. Fast det är sadeln som inte passar mig.



Mycket problem har jag ;)

2011-04-29 @ 19:07:49
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

Personligen har jag lite problem att inte luta mig framåt, dels p g a en ryggskada som jag fick för många år sedan, och dels pga en väldig massa unghästridning och alldeles för lite instruktörer på senare år. När man jobbar med hästar så är det snarare hästen man fokuserar på, att den får självförtroende och lär sig saker, än att finslipa sin sits.. TYVÄRR ska tilläggas, för visst är det viktigt!

Så att räta upp mig är något jag tränar på jämt.



Från det ena till det andra, så har jag en tävling som jag nyss dragit igång där du kan vinna en grimma.. kolla gärna!

Mvh Jessica

2011-05-02 @ 23:19:14
URL: http://yezzcorner.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0