31.08.11 Träningsdagbok

Är fett stolt över mig idag! ;) Har bara en timmes lektion på onsdagsmorgonar sedan lånade jag mormors bil och åkte hem. Bytte om till stallkläder och motionerade Bompa och Musse. Tog bilen in till stan igen och lämnade den hos mormor, åkte ut till stallet och red Ixi på specialidrotten. Sedan kom mamma och hämtade mig och jag stack ut och sprang 3,5 km. Detta kan bara betyda en sak - det är höst!


Bompa
Byggde fram ett hinder på vardera långsida och två galoppbommar en bit innanför spåret med 17,5 m mellan. Jobbade först i skritten, var tydlig med vad jag ville och så snirklade vi runt på volter och serpentiner och gjorde skänkelvikningar och öppnor. Övergick till arbete på volt i trav och tänkte på det vi tränade hos Amanda att han skulle trampa och inte bara skjuta ifrån. Fortsatte snart till galopparbetet som var största delen av ridpasset. Använde mig mycket av galoppbommarna, som enligt Saras övning, ska man ha 5 galoppsprång - jag och Bompa fick precis in 4 för han satsade som satan! Tog tillbaka honom på votl och gjorde snabba skritt-galopp-skritt övergångar. Hoppade lite med (typ 30 cm) och gud så kul han tyckte det var!
Jag som tänkte mig ett kort pass höll på i över en timme. Men vi höll det positivt hela vägen igenom och gud så mjuk han blir av galopparbete ^^
tidigare i somras

Musse
Var ärligt talat otroligt opepp till att jobba med honom. Jag älskar Musse men fasen att han är en shettis :/ Men som tur var hade han en utav sina bästa dagar! Tömkörde honom både ute och på ridbanan och han var jätteduktig. Jobbade bra, tog stöd och var uppmärksam på kommandona. Tränade på galoppfattningar över en bom med och det underlättade mycket. Sedan att jag får jobba minst lika mycket som honom för att hålla galoppen sen är en annan femma ;)

Ixi
Hästus giganticum. Jag har ridit honom en gång innan, för ett år sedan, och då kunde jag knappt rida lätt på honom! Han får mig verkligen att känna mig värdelös men jag bestämde mig för att fortsätta kämpa på och det betalade sig mot slutet när han ett halvt varv på volten slappnade av och sträckte ut hela överlinjen.
Övningen idag gick ut på att man red upp på medellinjen och red först över tre bommar med normalt avstånd och några meter efter det tre bommar med längre avstånd mellan. Sedan vände man varannan gång höger och varannan vänster och galopperade på långsidorna. Sedan vände man på det så man kom stort in och var tvungen att korta ihop hästen snabbt.
Kruxet med Ixi är att han vill ha mycket stöd i munnen men är samtidigt väldigt känslig. Han kräver mycket ben vilket är mitt största problem eftersom han är så j*vla stor, hehe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0