Oansvarigt men mysigt Träningsdagbok

Igår kväll när klockan började närma sig 21 började temperaturen sjunka till Louise-vänlig. Jag fick grymma skuldkänslor för att jag inte hade (kunde inte) gjort något med hästarna eller hunden. Så jag tog Bompa i repgrimma och grimskaft, satte på hunden halsband och så började vi gå. Jag lämnade grinden till hagen öppen så fick Musse följa med om han ville, vilket han insåg när vi lämnat gårsplanen så då kom han i en himla fart ;)
Vi var ute och gick i nästan en timme och det gick riktigt bra. Det enda var när vi skulle gå upp på banvallen så kommer det någon ganska långt bort på rullskidor. Vi går upp på vägen vid sidan. Bompa är beredd att fly när som helst och Musse undrar vad som är så farligt så han är lika spänd han. Det roliga är när rullskideåkaren har åkt förbi så springer Musse ner till banvallen för att se närmare på honom ^^
Bompa skötte sig jättebra och Musse likaså. Men det roliga är atthan nu kunde ju välja om han skulle gå på grusväg/asfalt eller på gräset och ändå gick han på riktigt bra på det hårda - och han som bruka whina så fort jag ska tömköra honom på hårdare underlag x)
Även hunden skötte sig exemplariskt, men hon är ju lite vanare vid det här att gå på promenad ;)






.

Kommentarer
Postat av: Sara

Sv: Jodu, men tänk på att Teds metoder skiljer sig ganska stort från Strömsholmsmetoden, den metod som används av nästan alla andra svenska hopptränare och ridlärare.

Jag har i alla fall lärt mig att i en korrekt helvändning så ska man kombinera de flera olika vändningssätten - yttertygel sträckt/något tärngande, sen mjuknar man på yttertygeln, ssamtidigt som man leder åt det håll man ska vända.

Växlar mellan dessa tre sätt igenom hela vändningen.



Sen att det samspelar med nutida dressyr stämmer nog inte.

Dag Nätterqvist, Teds pappa, har alltid förkastat den moderna dressyren som att man förslavar hästen, hihi, så jag tror att vi nog har lärt oss olika ;P



haha, jag håller inte med Dag om att man förslavar hästen bara för att man rider modern dressyr :P

Jag gör ju det i stor del själv, så!

2011-08-08 @ 17:27:35
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv: Haha, jag skäms lite för hur extremt inte välridna mina ponnyer är, huvva xD

Ja, alla sätt som funkar är ju bra, eller hur? :)

Men en sak jag reagerar på är hur väldigt många dressyrdomare dömer.

Teds dotter, som för övrigt rider galet bra så klart, startade en dressyrtävling i en lätt klass med hästen korrekt på tygeln med nosen framför lodplan och jobabde med bakbenen. Nu var det i LC, eller LB kanske, jag minns inte.

och domaren skriver, på ett flertal ställen i protokollet: Ej eftergiven, över tygeln, inte på tygeln, mot handen.



Man bara ursäkta?

Vill domaren alltså hellre att hästne är avknäppt än att den bjuder framåt med nosen framfrö lodplanet?



Så jävla irriterande. Det är ju fan så mycket bättre att hästen vågar ta stöd på tygeln, än att man ser, som tyvärr förekommer i ganska höga klasser i dressyr, att hästen släpper bettet och ryggen och bara kröker på nacken lite.

Nej, det får man inte en minsta kommentar om.



haha, off topic men men :P

2011-08-08 @ 19:41:11
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: sara

Sv: ja, det suger ju att tävla dressyr!

Dom förstör ju massor av ungars bra ridning genom att såga dom när dom egentligen gör rätt.

Haha, på en nationell tävling en gång så skulle man göra överstrykningar. men det roliga var ju att domaren inte visste vad en överstrykning var, så hon skrev "svarar ej på överstryk." på alla ekipage som gjorde rätt.



Vi ringde till en ST. Georg domare samt kollade i TR och det visade sig att hon hade dömt helt fel.

Kul :P

2011-08-08 @ 21:18:54
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv: Okej vilken tur att någon tycker det då ;)

Ja, jag fattar inte vad som är problemet?



Det är ju vad jag tycker så varför göra en massa omskrivningar så att det ska låta bättre?

Du har rätt i att de soom reagerar bara reagerar eftersom de känner sig angripna. Och om man känner sig angripen av att veta att en annan person inte tycker likadant som en själv, ja då har man verkliga problem :P

2011-08-10 @ 09:52:25
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0