Bompa 15 februari Träningsdagbok

Denna hade jag på hjärnan hela ridpasset:
Kom till stallet lite efter åtta och då hade de inte kommit ut än så Bompa blev nog rätt sur på mig som tog honom till ett arbetspass istället för att få gå ut i hagen och äta ;)
Men nä, han är så snäll och go min lille pojk ^^ så fort jag försvann utom synhåll gnäggade han efter mig :') han vet hur han får en flickas hjärta att smälta ♥


Hade dressyrsadeln idag, fick hem den igår från omstoppning och det blev jättebra! När vi gick till/från ridhuset idag så snurrade jag upp tyglarna och ledde med grimskaft istället... ändå lyckades han få in tygeln i munnen ett par gånger x)
Jobbade i skritten vid C. Växlade mellan att gå på stor volt och rida i en fyrkant för att få honom uppmärksam på hjälperna. Gick helt okej. Ibland får han liksom "panik" när vi rör till det och kryper ihop i halsen och tappar bakdelen men jag behöll lugnet och drev så löste sig det.
Traven var som den tyvärr är alltför ofta. Något för lång och långsam i steget. Det behöver inte gå så mycket snabbare men det känns mycket bättre när han är kvickare i steget och mer i uppförsbacke. Men visst är det inte någon katastrof när han går som han gjorde men det får mig att spänna mig och bli för hård i handen. Som om en hår dhand skulle få honom att mjukna? Idiot... Jaja, jobbade på fyrkanten, på volter och serpentiner och gjorde mycket övergångar så han blev mer på tårna.
Samma galopparbete som alltid; skritt - galopp - skritt. Men som sagt var jag för hård i handen idag vilket gör att han försvarar sig med att vara stark tillbaka och avsaktningarna blir åt helsike. I igångsättningarna jobbade jag med att han inte skulle spänna sig i halsen utan slappna av. Det blev ganska så mycket galopparbete och skritten däremellan var riktigt bra!
Red utan spö idag med och det gick fint. Två gånger bara han lade av och då kastade jag fram honom galopp på långa tyglar. Haha det märks att han har strärkts sig för jävlar vad fort det gick xD

Långt inlägg, men just dessa om ridpassen är huvudsakligen till för mig :) roligare kommer senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0