Bettlösa alternativ Louise svamlar

Jag misstänker att det är dags att kolla upp Bompas tänder. Vid veterinärbesiktningen för snart 10 månader sedan såg det bra ut men det kan ju ändras. Oavsett om det behöver göras något med hans tänder så vill jag rida bettlöst ibland. Det märks att han tycker om det, han blir mycket busigare då ^^

Jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig komma fram till något med era erfarenheter :)
Jag har provat hackamore vilket går bra men det är för skarpt tycker jag. Det är helt underbart när man precis börjar korta upp tyglarna och precis får kontakt - då känns det helt underbart. Han får nästan alltid med sig ryggen och lyssnar på minsta vink. Men problemet är att om han blir lite stark och han tycker att jag tar för hårt i honom så bara han viker ner huvudet och är in princip helt omöjlig att få stopp på...

Jag har funderat på sidepull men som jag förstått det så liksom det "kramar om" huvudet vilket jag tvivlar på att Bompa skulle uppskatta eftersom han hatar att bli trängd och trånga utrymmen. De är ju dessutom rätt dyra så det är inget man lägger ut pengar på bara för att prova liksom.

Man kan ju även rida i repgrimma eller vanlig grimma som jag provat. Det gick bra men någon bra kontakt fick man ju inte direkt och ibland kan det vara bra att ha en "nödbroms".  Säger bara att det var tur att jag red på ridbanan med en hel del snö när han fick upp farten.. ;)
Jag hittade en sida en gång där det stod bra om de olika alternativen, där stod det också att man kan rida med kapson men det borde väl bli ungefär som att rida med grimma fast kanske något bättre kontakt?
Mitt långsiktiga mål är i alla fall att jag ska kunna rida honom utan något huvudlag över huvudtaget ^^
bilderna är från google och hööks

Kommentarer
Postat av: Liza och Sofia

mejla gärna lite olika bilder som du vill ha med i headern för när jag tar från bloggen eller bdb så blir dom så små och tappar kvalitén ;) mejla till: [email protected] :)

2011-01-04 @ 11:26:14
URL: http://ponnytvillingarna.blogg.se/
Postat av: InThEgHeTto.webblogg.se

fina hästar :D

2011-01-04 @ 17:20:03
URL: http://intheghetto.webblogg.se/
Postat av: Martin The Edge

Hej!

Jag har precis lagt upp en tävling där du kan vinna inbjudan till Bloggsvar.



Har du redan bloggsvar - tipsa gärna en vän



Lycka till & ha en trevlig kväll!

2011-01-04 @ 17:41:15
URL: http://edgeman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0