Presentation Ordentliga inlägg

Jag, hon som mockar, rider och skriver inlägg, heter Louise. Jag är född 1993 och är alltså 18 år. Jag bor på en gård mitt i västra götaland tillsammans med mina föräldrar(storasyster är i Skåne och gör praktik). Jag går andra året på samhällsprogrammet med ridning som specialidrott vilket innebär att jag  har teori/fysträning och rider på ridskolan en gång i veckan på skoltid. Toppen! Jag rider på på ridskolan som jag "växt upp på" och tävlar för - UBRK. Jag är även kassör i ungdomssektionen, eller BURKUS som vi kallar oss :)
Jag är framförallt dressyrryttare. Jag har ingen känsla för hoppning men tycker det är kul. Jag tycker faktiskt det mesta är roligt. Har provat på allt ifrån ponnytrav till working equitation.
Mina styrkor som ryttare kommer bäst fram på andras hästar då jag är tålmodig och avslappnad. Detta leder till mina svagheter då jag med min egna häst har fått för mig att allt måste vara perfekt så jag spänner mig, fastnar i småsaker och det går inte alltid jättebra. Men jag jobbar på det!
Förutom hästar är jag intresserad av foto. Jag har en Canon 400D med ett 18-55 och ett 90-300 objektiv.
Jag tycker också om matlagning och att träna men det sätts käppar i hjulet hos båda då jag har både mat- och pollenallergi som sinkar mig framförallt perioden mars-september(lika bra att berätta det då det säkert kommer märkas i mina inlägg).
I övrigt så trivs jag bra med att vara ensam och vill klara saker själv. Men jag har några goda vänner som jag ser till att vara social med emellanåt ;)

Ekvall´s Tango, eller Bompa som jag kallar honom, är en welshcobvalack född 2003. Han är e. Broughton Replica u. Derwen Tiffany och ue. Derwen Replica. Jag har haft honom sedan den 8 februari 2010. Då hade han bara gått i hagen i flera månader och liknade mest en nordsvensk. Jag fick honom på prov i en månad för att se om han klarade av igångsättningen vilket hade gjorde galant.
När jag fick honom var han endast grundutbildad och aldrig tävlad. Vi har som högst fått 69% (klubbnivå, LC:2) och högsta klassen vi startat är lokal LB:2. Innan var han heller aldrig hoppad. I början var han väldigt skeptisk men tycker nu att det är urkul, även fast han har ingen vidare teknik så det handlar mest bara om att ta sig över levande ;) Han är löshoppad upp till 105 cm och som hösgt 60 cm uppsutten.
Bompa är en häst med stor personlighet. Han tycker att han är störst, bäst och vackrast. Han är självständig men om det är något han är osäker på blir han som en liten hundvalp. Han tycker om att arbeta och framförallt visa upp sig men klarar inte av att bli pressad för då stänger han bara av (vi har kommit in i perioder då han stannar och vägrar gå framåt och jag måste gå tillbaka till kravlöst skrittarbete).
Våra mål för 2011 är att hitta en dressyrtränare vi trivs med och starta LA:1. Men framförallt ska vi ha kul och hålla oss friska :)
jag kan omöjligen välja några få bilder

Muscot, eller Musse som han kallas, är en shettisvalack född 2006. Han är e. Gläntans Norton och u. Molly. Då mamman inte har någon stam är han registrerad som korsningsponny. Jag har känt Musse sedan han var ca 1 år och han har funnits hos oss till och från sedan 2008. Sommaren 2010 köpte jag och min syster honom ihop.
Musse är en utav de härligaste hästar jag någonsin träffat. Han är kaxig och busig men samtidigt lyhörd och sammarbetsvillig. Men han kan ha ett himla humör och agerar som en pissmärr när han blir tillsagd... ;) Som tur är blir han som en ängel så fort barn hanterar honom.
Han är tömkörd, har haft vagn bakom sig och även blivit sutten på små, små sträckor. Men då jag inte har den utrustning som behövs har den delen av utbildningen stannat upp. Däremot hanteras han mycket och han är väldigt lättlärd och frihetsdressyr lär vi oss ihop :)

Kommentarer
Postat av: Norea

Guud så fina bilder! =D Väldigt härliga och superfina hästar!

2011-03-25 @ 20:15:36
URL: http://familjensr.blogg.se/
Postat av: josephine - junior med satsning mot sin dröm

Jätte snygg blogg och jätte fina bilder ! :) ska bli kul o följa dej :)

2011-03-26 @ 01:16:54
URL: http://josephinetjernlund.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Vilka härliga hästar du verkar ha! :D



Sv; Okej, har handlat därifrån en gång tror jag. Jag är nöjd med det i alla fall! :)

2011-03-26 @ 14:22:01
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Btw, Derwen..? Har det något med en häst från Jutagården att göra? De har iaf en avelshingst som heter Derwen. :)

2011-03-26 @ 14:22:50
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: jonna

Jättefina bilder och überfina hästar! :)

jag har en liten fråga, hur hög är Bompa?

2011-03-26 @ 16:22:05
URL: http://livetisadeln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0