Smekmånaden är över Louise svamlar

Bompa var helt knäpp idag! Från det att jag satt upp så taktade han heeela tiden i en kilometer. Det var helt hopplöst. Han blåste upp sig, skyggade, stannade och taktade. När en bit av ett plåttak smällde i vinden brydde han sig inte alls men sen när vi skulle gå förbi en betongsugga som han gått förbi flera gånger förut så beredde han sig på flykt -.-
Red till grannen som jag ska låna ett bett av. Hon sade att jag kunde rida över hennes gård och komma ut på en annan väg som jag brukar rida på. Så jag gjorde det. Det var jättefin skogsväg så jag galoperade där och det verkade rensa lite spöken ur Bompas huvud. Men sen när det var dags för ordentligt travarbete  så var han helt uppe i det blå. Gjorde övergångar, och de första travstegen kändes alltid bra men sedan blev han lång, framtung och stark och lyssnade inte alls på förhållningarna. När vi kom hem så var han fortfarande uppe i varv så jag tog av sadeln och gick sedan med honom en sväng i kohagarna. Där gjorde jag lite ledarskapsövningar och fick äntligen lite kontakt med honom.

Det här kom inte direkt oväntat. Men det kändes även rätt skönt för jag kände mig inte osäker och när han var så på tårna idag så fick han igenom skritten och fick ett bra övertramp - något jag har jobbat med varje ridpass i två månader! :) Men i alla fall så fixade jag så att det blir en Amandaträning på Navstocka imorgon.

Sedan tog jag in Musse, borstade, flätade och myste med honom och sedan gick vi ner och busade i kohagarna ^^ Han kunde både trava och galoppera bredvid mig utan att flippa ur totalt (y)

Har ätit urgod mat och ska nu mysa ner någonstans med sista Harry Potter-boken :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0