Hur gör du när du putsar? Louise svamlar

Började dagen med ett stenhårt pass på gymmet. Ridlärar'n på specialidrotten är sjukt vältränad och försöker väl få oss att bli det med haha! Märkte att jag har väldigt dålig koordination så det ska jag jobba på... Ska bli intressant och se hur mycket träningsverk jag har imorgon ;)
Bompa har fått nya skor + snösulor och broddar idag så nu kan inget stoppa oss längre! Under tiden hovslagaren höll på så passade jag på att putsa. Gick över hoppsadeln ordentligt, det blir lätt att hellre polerar min älskade dressyrsadel (a)
Jag putsar mina grejer varannan till var åttonde vecka, väldigt varierande men oftast för sällan. Jag börjar alltid med lädertvål och går sedan över med läderbalsam eller olja. Det finns många produkter som man bara behöver spraya på men det känns som det inte skulle hjälpa lädret att bli hållbart som det blir av rejäla insmorningar..?
Hur gör du när du putsar?


Kommentarer
Postat av: Emelie - Tävlingsryttare & Fotograf

sv; nej precis, som jag skrivit i senaste inlägget så har vi lekitoner dagligen och går långa dagar ändå. Har även skrivit anledningen till varför vi blev lediga idag :)

2010-12-08 @ 10:47:03
URL: http://fjordyy.webblogg.se/
Postat av: Liza och Sofia

vi brukar använda oss av en spray-tvål som vi sprayar i svamp och tvättar/torkar av lädret med sen brukar vi ta på läderolja eller läderfett som skyddar lädret :)

2010-12-08 @ 22:32:13
URL: http://ponnytvillingarna.blogg.se/
Postat av: Sara

Låter som om du och jag har samma filosofi, när jag väl tar mig i kragen och börjar smörja brukar det bli rätt så ordentligt med i princip alla mina lädersaker + benskydden och att ta hem och koka betten om de är för skitiga. :) men så händer det ju inte så ofta det som borde, men bättre sent än aldrig. :P jag brukar också börja med tvål och sen ta balsam och låta det sitta över natten eller så, om jag ska rida dagen efter och det inte har sugits in än brukar jag dra över lädret med en trasa eller så bara. (a)

2010-12-08 @ 23:23:15
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tipsar om vanlig rapsolja var insmorning av läder. Ett utomordentligt husmorstips. Olja hittar du i vilken matbutik som helst, det är billigt, luktar inte och gör lädret mjukt och smidigt lääänge. Jag smörjer inte mer än med fyra månaders mellanrum ungefär.. Det tar ett dygn ungefär att torka upp, så passa på under en dag då du inte behöver använda lädret på hästen eller smörj då du är klar för dagen :)

2010-12-10 @ 18:47:01
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: josefine

Tvålar först av grejerna, sen smörjer jag in dom med läderbalsam. :-) Alltför sällan tyvärr...

2010-12-13 @ 09:04:07
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0