Shetlandsponnyer Tycker & Tänker

Har funderat på och kommit fram till att de finns alldeles för många shetlandsponnyer i sverige (världen) och det är få som får den uppskattning de förtjänar.
De är avlade för att dra. Punkt slut. Det finns inte heller någon som är för liten för att rida en B-ponny som dessutom oftast har mer exteriör som en ridhäst. Visst kan man låta små barn rida shettisar men oftast är de rena nybörjare och ponnyn får inte ut någonting av det.
Utan att ha någon fakta skulle jag lätt kunna påstå att 75% av sveriges sällskapshästar är shettisar bara för att de är billiga i drift. Men då får man inte med att de behöver mycket mindre mat än vad de oftast får och övervikt och fång förekommer alltför ofta. Och var ärliga, hur mycket uppmärksamhet får en sällskapshäst om man jämför med sin träningshäst?
Shetlandsponnyer är i grunden smarta och sammarbetsvilliga. De blir understimulerade och kan därmed verka ouppfostrade. Jag märker direkt att Musse börjar rymma ur hagen och hålla på när han får för lite uppmärksamhet.
Hur ofta ser man inte på HästNet, shettisar som skänks bort. Man tycker de är så söta, betäcker och får ett sött föl sedan inser man efter ett år att man har en ful unghäst som man inte har en aning om vad man ska göra med.


Sedan får man inte glömma bort de som faktiskt är seriösa i sin avel och de som tävlar med sina shettisar i körning. Visst ska de ha cred för det de gör! Men om de oseriösa skulle lägga av, skulle shettisarna sluta poppa upp som popcorn och troligtvis därmed ha mer värde, inte bara ekonomiskt sett.
Visst blir det lätt att jag prioriterar Bompa före Musse om jag har mycket att göra men jag försöker verkligen att inte bara se honom som en sällskapshäst utan som vilken häst som helst. Åtminstone två dagar i veckan ser jag till att ha "Mussedag" då jag ser till att han får all min uppmärksamhet, samma med Bompa, så får de dela på mig de övriga tre dagarna ;)
Jag önskar att Musse inte hade varit en shetlandsponny, jag vill att han skulle få vara 1-2 dm högre och att han därmed lättare skulle kunna hamna rätt om jag någon gång är tvungen att sälja honom.

Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Det har jag faktiskt inte tänkt på, kul inlägg!



Sv; Jaa, skulle ge allt för att ha en. :(

2011-04-12 @ 20:59:20
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Anna

SV: 38 är bra för mig i advance, antar samma gäller comfort? :)

2011-04-12 @ 21:15:53
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Liza och Sofia

Du har helt klart rätt, hur många shettisar ser man inte som bara får gå i hagen och skrota ;)

2011-04-13 @ 07:43:26
URL: http://Http://ponnytvillingarna.blogg.se
Postat av: Liza och Sofia

Föresten ser i din kalender att du ska vara med i Alingsås den 17 :) så typiskt, jag hade tänk vara med på den men sen så blev det bara inte så :/ det hade ju vart kul att träffas annars ;)

2011-04-13 @ 07:48:48
URL: http://Http://ponnytvillingarna.blogg.se
Postat av: Michelle

jätte söt bild:D <3

2011-04-15 @ 11:36:51
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Nej vilken sötis :D

2011-04-15 @ 18:25:42
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0