Oliver Träningsdagbok

Oliver är en liten storhäst som ridskolan har på prov. Han är korsning American Saddlebred/New Forest, född 2001 och aldrig gjort något annat än gått i skogen. Jag blev tillfrågad om jag skulle vilja rida honom, och javisst, jag har inget annat för mig(förutom att jag borde måla, städa, stryka och ta hand om mina egna hästar) ;)

Tisdag
Han var rätt änslig och ville inte alls följa med in ifrån hagen, så det var bara för mig att ta ett djupt andetag och lirka med honom. Det tog ett tag men så småningom kom vi in i stallet.
Red sedan ute på dressyrbanan. Det kändes lovande, han var snäll att sitta upp på och skritten var reglerbar. Men sedan så fort jag skulle börja jobba honom blev han motsträvig. Upp med huvudet, spände underhalsen allt vad han förmådde, bet tag i bettet och så fort han blev stressad började han passa -.-
Jag brukar tycka det är kul och sitta och traggla grunderna och övertyga hästar men efter nästan en timmes jobb hade vi inte ens kommit i närheten av något jobb. Yay vilken rolig häst - not!

Onsdag
Pratade med ridskolechefen och bestämde att jag skulle longera. Vet inte om han gjort det någon gång förut men han lärde sig (mina) kommandon fort och skötte sig bra. Så småningom tog jag på en lös inspänningstygel och det tog inte alltför lång tid innan han började slappna av och söka sig neråt ^^ Detta tog på honom mer mentalt än fysiskt, han blev rejält trött i huvudet.

Torsdag
Longerade med inspänning  igen (fortfarande väldigt löst) och han var jättedukig! Mot slutet satt jag upp och korta stunder tog han stöd på bettet! Duktig pålle! Jobbade bara i skritt, ibland blev han lite stressad (och sur när han inte fick flyta ut) men inga passinslag.
Kul att han ser mycket finare ut på bild än i verkligheten, för ärligt talat ser han ut som en
travare med gräsmage ;) Men jag har alltid tyckt om udda hästar ..


Kommentarer
Postat av: Anna

Var glad att du inte har min ponny, hon går knappt frammåt xD

2011-08-12 @ 14:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0