27.06.11 Träningsdagbok

Gick upp vid 7 - ush det tog emot! Men bara jag var uppe så var det ändå ok. Tog in hästarna och gav Bompa frukost, gick in och bytte om och gick ut till stallet igen.
Började med Musse. Jag har verkligen ingen inspiration till hans träning just nu, men förhoppningsvis köper jag en sele imorgon så jag kan börja tömköra! I alla fall så började vi med att han skulle vara uppmärksam och gjorde övergångar halt - skritt - trav. Sedan tog jag ut honom på lång lina i galopp. Innan brukade han bli helt galen och bocka som en tok men nu bara han slögalopperade och JAG fick jobba för att han skulle hålla galoppen. Inte okej... Jaja, vi alla har ju våra upsanddowns. Var ute i ca 20 minuter.
Hade tänkt rida ut och jobba med skritten idag men när vi varit ute i tio minuter vände vi för jag blev helt galen av alla flugor! När vi började komma hemåt så försvann flugorna så vi gick till en äng och började jobba men han var helt konstig idag. I hans stelare varv - vänster - hade han lätt för att ställa men formen blev jättelåg. I höger varv kändes det som om musklerna liksom tog emot i halsen så han kunde knappt ställa förutom om han var i jääättelåg form. Tänkte att han skulle få mjuka upp sig så jag skrittade runt i snirklar och det släppte lite. Jobbade lite i trav och galopp med övergångar, men nä, inte helt hundra. Flugorna kom tillbaka och jag blir helt galen av dem! Och om inte jag kan koncentrera mig tänker jag inte kräva att Bompa ska göra det så då skrittade vi av. Red sammanlagt i ca 30 minuter.

| Inte från idag |
Kände verkligen idag att jag kunde hålla om med skänklarna och verkligen höja hela hästen - asnajs! Men överlag så skulle Bompa behöva bli lättare i framdelen. Någon som har bra träning/övningar för det?

Kommentarer
Postat av: Maja

Jätte läcker header !!!!

2011-06-27 @ 13:31:30
URL: http://maajjjjaa.blogg.se/
Postat av: carolina

Kika gärna in på bloggen och gissa vad som är på gång!

2011-06-27 @ 19:43:40
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Emma

Min häst hade ganska stel bog och hals, det som gjorde att det släppte i bogen var att jag galopptränade massor. Mycket fattningar för styrka, men för att lösgöra bogen jobbade jag med mycket ökad galopp på långa raksträckor. Redan efter ett par veckor kände jag enorm skillnad i alla gångarter :)



Vad gäller halsen är det mycket lösgörande övningar, såsom skänkelvikningar, ställa m.m. och mycket bomarbete på lite längre tygel i alla gångarter :)



Hoppas det hjälper! Kram

2011-06-28 @ 13:16:59
Postat av: Marina

Travcavaletti och mkt övergångar. Har du någon bra klätterbacke så utnyttja den. Lycka till =)

2011-07-01 @ 23:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0