05.05.11 Träningsdagbok

Programridning LB:2 med Bjåle.
Alltid när jag rider Bjåle så är det spänt och vingligt i början och så blir det bättre mot slutet men idag var det tvärtom. När jag kortade upp tyglarna jobbade jag länge med att han skulle jobba mot ökad skritt - alltså lång och låg form och gå på ordentligt och det gav resultat. Traven var något spänd i början men snart gick det bra. Han har inte så stark galopp men när jag jobbade mycket med ökning och samling och var lätt i handen så fick vi det bästa galopparbetet vi haft ihop!
Vi började värma upp i ridhuset, sedan gick vi ut och en efter en gick till ridbanan bredvid och red programmet. Eftersom de andra hade rätt bråttom efteråt så väntade jag och red sist. Bjåle fick vila lite på långa tyglar och sedan när jag skulle ta lite galoppjobb igen blev han jättestark så jag gjorde halt direkt. Efter det kom vi aldrig tillbaka till lösgjordheten han hade innan.
Under själva programmet var han okoncentrerad, vinglig och gick emot hjälperna. Detta kunde bero på flera saker:
- Han är inte van vid dressyrstaket
- Alla kompisarna gick iväg
- Jag spände mig och kom inte till ridning
Det blev en hel del 5:or på protokollet, vilket vi helt klart förtjänade ;)
Alltid när jag ska beskriva sånt här låter jag alltid så negativ men det är jag inte! Jag är jättenöjd med tanke på att han gick så bra i början!
Andra gången jag red honom, Klubbdressyr i vintras LC:2 med 60%

På vägen hem vurpade jag med moppen så det blev ingen mer ridning på några dagar :P

Kommentarer
Postat av: Susan Carlsson

Jag tycker du gör ett kanonjobb med Bjåle som e superkänslig för allt som e nytt, han e nästan för vaken för att vara fjordhäst, men han verkar gilla dig annars skulle han streta emot ännu mer om om det inte funkade, kämpa på kram från Bjåles mormor

2011-05-08 @ 14:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0