21.09.11 Träningsdagbok

Ännu en effektiv onsdag :) denna gång i allt ifrån dugg till ösregn.

Musse
Tömkördes på grusvägarna. Det regnade så mycket att de var förhållandevis mjuka och han vågade gå på rätt bra. Gick förbi en hel del läksiga saker, han tittade mycket men gjorde inget dumt. Tänker att sedan när han får på en vagn kan han ju inte kasta sig så fort han tror något är läskigt utan måste lita på mig att ja inte leder in honom på något farligt..
Det kändes som om han gick lite med handbromsen i, men efter en galopp (jag fick springa som en dåre) kändes han mjukare.

Bompa
Något släppte i lördags när jag red utan spö - jag redan utan idag med och jag kände mig helt trygg! Så härligt!
Red ut och hade tänkte jobba på galoppen. Men han kändes lite trött och blev snabbt andfådd så vi tog det lugnare. Han var däremot på riktigt bushumör och ville bara ha huvudet i vädret och springa på och mestadels lät jag honom hållas. Men så när vi var på hemvägen kändes det som han bara gick i sin egna lilla värld och då blev jag sur och gasade på honom i räsergalopp och det tyckte han var jättekul! Travade av i låg form i långsamt tempo. Han ville gärna springa på men när han väl accepterade tempot trivdes han riktigt bra.
I våras

Ixi
När vi värmde upp gjorde vi koordinationsövningar som t.ex. hålla tyglarna i ytterhanden, rida lätt fast stå upp tåv steg och sitta ett samtidigt som man gjorde "väderkvarnen" med innerhanden. Koordination är inte det som jag räknar till min starka sida men det gick över förväntan :)
Seda för att träna på att få stadig ytterskänkel lade vi upp stigbyglarna, gick vi in på volterna och red lätt utan stöd för fötterna. Just underskänkeln är min svaga punkt, så visst gick det, men den måste bli ännu stadigare!
Gick över till att jobba med övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikningar.
Gjorde skänkelvikningar på långa diagonalen, och för att motverka att hästarna glider iväg skulle man motställa halvvägs. Det var svårt! Ixi hade koll på skänkelvikningarna men tyckte jag var urknasig när jag ville ställa om. Ska jobba med detta med Bompa så jag förhoppningsvis får in känslan :)
Är förvånad över att jag och Ixi har kommit ihop oss såpass på dessa ridpassen. Jag satt ner mer eller mindre hela ridpasset - i början kunde jag knappt rida lätt! ^^
Ixi och Anna - som btw rider honom riktigt bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0