27.09.11 Träningsdagbok

Bompa
Taggade för seriöst jobb på ridbanan. Hoppsadeln, sporrar och dressyrspö, allt för att jag skulle kunna vara så effektiv som möjligt. Bestämde mig för att jobba med skritten, sidförande och galoppen.
När jag travade fram var han rätt springig så jag såg till att han lyssnade men ville inte hålla på och traggla för mycket. Gick över till lätt galopparbete och sedan skrittarbete. Tränade på att korta och länga skritten vilket gick bra så då började vi med att flytta ut rumpan på volten vilket underlättade sedan när vi övergick till skänkelvikningar på diagonalen. Jag tror inte det är långt bort innan det kommer släppa för oss men änså länge gäller det för mig att ta de i små, små steg och vara tydlig. Även om vi gick som i en "trappa" och han fick beröm så blev han stressad och började gnissla tänder stackarn... Fortsatte med övningen och tillslut verkade han slappna av lite i alla fall.
Testade på förvänd galopp med, och högergaloppen är förvånadsvärt stark. Vänster är väldigt springig, men det är inte värre än att jag kan fatta förvänd galopp i båda varven!
Längde lädren ett hål och red sedan igenom LA:1 fast på större bana så han skulle få lite mer utrymme. Han hade sånt jäkla tryck och tempo så jag hann knappt med. Galoppen blev... mindre bra, blev för mycket dragkamp.
Jaja, ett bra pass, hade en plan och höll mig till den och löste problem på vägen :)


Musse
Blev rädd för något precis när jag börjat tömköra, men det fick honom att vakna till och koncentrerade sig bra på mig sedan. Tjafsade inte vid en enda korsning (annars brukar han alltid tycka att jag tar fel väg.. ) Blev bara ett kort pass på ca 15 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0